Locatie: Burgerzaal, Raadhuislaan 106 in Spijkenisse
Tijd: 19.30 tot uiterlijk 21.30 uur
Aanwezig: Gasten klantmanagers: Evelien van Wijngaarden, Kimberley van der Slot, Salima Meluk, Melissa, Marsha Schut. Gerrit de Jong (voorzitter), Femke Meijer (ASD Hoeksche Waard), Diana van Nugteren (ASD Voorne aan Zee), Rien van der Boom en Dennis Graute (ASD Goeree-Overflakkee), Anne Marie Koopman-van Kouwen en Nico Jaspers (ASD Nissewaard), Andrea Rodriguez Josee (Gemeente Nissewaard), Jeanet Moerings (Zorgbelang Inclusief-verslag).
Afwezig: Nicolette de Vries (ASD Voorne aan Zee), Sandra Hol (ASD Hoeksche Waard).
1. Opening van de vergadering
De voorzitter heet iedereen welkom en in het bijzonder de klantmanagers en stelt na aanpassing punt 6 wordt punt 3, de agenda vast.
2. Klantmanagers Beschermd wonen
Route tot aan plaatsing Beschermd Wonen:
- Aanmelding (digitaal of telefonisch) bij eigen gemeente
- Screening door aandachtfunctionaris van de betreffende gemeente (lichte toets; 3 vragen) eventueel wordt aanvrager doorverwezen naar andere vormen van hulp.
- Klantmanagers – plaatsing op de wachtlijst (zonder intake, tenzij “spoed” aangegeven wordt bv safe-house aanvraag). Wachtlijst voor onderzoek is momenteel opgelopen tot 33 weken door veel aanmeldingen de laatste maanden.
- Onderzoek middels gesprek met persoon zelf, naasten, begeleider (zelfredzaamheid matrix; op diverse levensgebieden).
- Besluit: plan. Aanvrager akkoord?
- Beschikking afgeven.
- Plaats zoeken afhankelijk van behoefte en mogelijkheden.
- Wachtlijst voorziening (wachtlijst indicatie men kan maximaal een jaar op de wachtlijst staan)
- Inwoner zoekt desgewenst zelf ook een plaats of andere vorm van begeleiding/ overbrugging.
- Plaatsing in een voorziening.
➢ Het klinkt als een lange route en veel wachten. Dat is het. Er zijn veel aanvragen en weinig plaatsen. Er is heel veel wisseling geweest zowel in beleid als in uitvoering, daardoor was er weinig zicht op wat er nodig is. Veel maatregelen om team te versterken. Het heeft wel lang geduurd om zaken op de rails te krijgen en men is er nog niet.
➢ Voorzieningen ontvangen meer financiële middelen en hebben minder bureaucratie aan Wlz cliënten, daardoor zijn er minder plekken BW Wmo beschikbaar. Nieuwe Inkoopafspraken gaan maken?
➢ Wat doen jullie om wachtlijst te verkorten? Er zijn 2 wachtlijsten 1 wachtlijst voor onderzoek en 1 voor plaatsing. Personeel werven en aannemen. Efficiënter werken maatregelen. Meer maatwerk, andere opvang locaties zoeken.
➢ Er zijn cliënten die jarenlang in een BW voorziening wonen op een Wmo indicatie daardoor loopt het systeem ook vast. In principe zou de cliënt dan een Wlz indicatie moeten krijgen (waardoor er overigens nog geen plek vrijkomt).
➢ Hebben jullie zicht op gevolgen en complexiteit? Ja zeker, decompenseren: klachten worden erger of crises.
➢ Is er ook contact met eerste lijn? Jazeker. Overbruggingszorg wordt zo mogelijk ingezet.
Welke problematieken komen jullie tegen?
➢ Meervoudige diagnoses, kost meer tijd m.b.t. onderzoek. Bv verslavingsproblematiek in combinatie met licht verstandelijke beperking.
➢ In principe is een verslaving “voorliggend” dan moet men eerst behandeld worden voor de verslaving.
➢ Er wordt binnen de mogelijkheden alles gedaan om de meest passende hulp voor de cliënt te vinden, ook buiten de regio.
➢ Inwoners krijgen keuzes voorgelegd. Zij zijn daar mentaal toe in staat, als dat niet zo is is er meestal eerst een klinische behandel setting nodig.
➢ Naast indiceren besteden klantmanagers ook veel tijd aan wachtlijst regie.
De leden van de RABWO schrikken van de schrijnende verhalen over wachtlijsten en problematieken.
➢ Wat kan de RABWO doen? Ongevraagd Advies geven?
- Andrea geeft aan dat er nu zoveel in gang gezet is dat het wellicht verstandiger is om te wachten tot dat proces iets verder is. Zoals nu vanuit de Stuurgroep OGGZ: lokale inventarisatie welke voorzieningen zijn er beschikbaar? Mogelijkheden lokaal? Hoe staat het met personeelstekorten?
- Volgende keer projectleider uitnodigen.
- Zorg: als na 2025 (doordecentralisatie) centrumgemeente Nissewaard ophoud en alles lokaal moet.
- Hierop zou de RABWO wel een ongevraagd advies uit kunnen brengen.
- Tot nu toe steeds onderdelen van de keten van problemen opgelost. Nu wordt er veel meer naar het totale plaatje gekeken.
- Eind dit jaar worden er niet besteedde BW gelden zonder oormerk over/ terug geboekt van de centrumgemeente naar de lokale gemeenten; hierop zouden we een ongevraagd advies kunnen uitbrengen stelt Anne Marie voor. Niet iedereen is het ermee eens. Rien denkt dat de lokale raden zelf in de gaten houden dat dit geld goed terecht komen.
Afspraken:
- Projectleider Merjem en Evelien uitnodigen voor de vergadering op 29 januari. (Andrea)
- Andrea informeert het terugboeken van de gelden en de zorg vanuit de RABWO hierover de besteding daarvan op de Stuurgroep OGGZ 16/11.
• Lokale raden kunnen ongevraagd advies geven over besteding gelden wat terug gaat naar de gemeenten. Lokaal coderen van de gelden.
3. Werkbezoek Kairos
Andrea heeft samen met het team een werkbezoek afgelegd bij Kairos, is daar enthousiast over. Kairos heeft een onderbouwd plan opgesteld waarmee het financiële gat dat zij hebben gedicht kan worden. Centrumgemeente Nissewaard is in gesprek met Kairos. Memo naar stuurgroep OGGZ. Er is geld beschikbaar, Kairos maakt hier aanspraak op. Als aan alle voorwaarden voldaan wordt krijgen zij het geld.
Afspraak: RABWO werkbezoek aan Kairos los van de vergadering. Bijvoorbeeld 11 december? Jeanet stemt af met Kairos wanneer dit zou kunnen.
4. Inhoudelijk thema Plegeropvang
Bea Oomens en Karen van Doren hebben een memo geschreven; deze wordt doorgestuurd.
5. Conceptverslag 18-9-2023
Wordt zonder wijzigingen vastgesteld.
6. Evaluatie Duindag 2-10-2023
Andrea werd gemist.
Het was een fijne dag, zowel inhoudelijk als het (informeel) samenzijn. Naar aanleiding van de evaluatie van de samenwerking met Andrea; deze is door de voorzitter mondeling afgestemd. Daaruit is afgesproken dat de voorzitter contact zoekt met de leidinggevende van Andrea om voldoende uren voor haar te waarborgen. Actie Gerrit
7. Mededelingen centrumgemeente Nissewaard:
Wensenlijst m.b.t. data-gestuurd werken (voor opzetten dashboard): de lijst is met de agenda meegestuurd. Wachtlijst, plaats van herkomst. Als er nog aanvullende wensen zijn deze voor 31-12-2023 doorgeven aan Andrea. Als het dashboard er is worden 2 x per jaar data gedeeld door Andrea met de RABWO.
- Kan er een overzicht komen van alle BW en MO voorzieningen en aantallen plaatsen?
- Reactie: daar wordt al aan gewerkt los van het dashboard.
- Graag ook splitsing aantallen Wlz en Wmo plaatsen per voorziening.
Evaluatie drie pilots:
Baarseveen is geslaagd. 5 plekken 3 Nissewaard, 2 Voorne aan Zee.
Room first: In Nissewaard is een tekort.
Housing first komt niet van de grond.
Deze pilots zijn aanleiding geweest om het product “begeleid wonen” (18+) te ontwikkelen.
Hobbemastraat is gesloten, bewoners zijn elders geplaatst of naar huis gegaan.
8. Notulen stuurgroep OGGZ+ en brief van RABWO
In de stuurgroep zitten alle wethouders en beleidsmedewerkers die gaan over OGGZ van de
gemeenten. Zij gaan over de regiovisie en geweld hoort nergens thuis.
Brief van RABWO (mbt afstemmen vergaderdata) is aangekomen moet door AO door naar
agendacommissie. Vergadering 16/11 zit vol, mogelijk komt de brief op 14/12 op de agenda.
De leden (of de voorzitter) van de RABWO zouden graag eens kennis maken met de leden van de
Stuurgroep. Andrea brengt dit in in de Stuurgroep (zij overleggen op donderdag ochtend).
In januari laten terugkomen op de agenda.
9. Wat verder ter tafel komt/rondvraag
-Officiële benoeming Femke en regelen vergoeding: actie Andrea
-Website: actie Jeanet
➢ Femke toevoegen, John eraf.
➢ Femke voorstellen
➢ Nieuwe groepsfoto laten maken en plaatsen
➢ Nieuwsberichtje dat klantmanagers BW aanwezig waren in de vergadering
10. Volgende vergadering: 29 januari 2024
Thema: projectleider aanwezig
Kennismaken met en afstemmen vergaderdata op stuurgroep OGGZ+.