Jaarplan 2025

Vastgesteld in de vergadering van 13-1-2025

1. Aanleiding
De gemeente Nissewaard is centrumgemeente voor de taken Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Vrouwenopvang voor de gemeenten op de Zuid-Hollandse Eilanden. Het college wordt bij de uitvoering van de centrumtaken geadviseerd door de Stuurgroep OGGZ+ waarin bestuurders van de 61 gemeenten zitting hebben. De bestuurders vonden het wenselijk dat bewoners van de gemeenten betrokken zijn bij de uitvoering van de centrumtaken. Dit was de aanleiding voor het formaliseren van de Regionale Adviesraad Beschermd Wonen en Opvang (RABWO) per 25 mei 2021. (link opnemen naar het reglement op de website)

2. Samenstelling

De RABWO bestaat per 1-1-2025 uit 8 leden, twee leden vanuit elke lokale adviesraad, en een onafhankelijke voorzitter.

3. Taken
Als RABWO adviseren we gevraagd en ongevraagd over de ontwikkelingen van beleid, regelingen en uitvoering van beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. Bij de advisering betrekken we daar waar mogelijk de inwoners/cliënten van de Zuid-Hollandse Eilanden. We verzamelen de benodigde informatie en kennis om onze adviesfunctie goed uit te voeren. De leden zorgen voor afstemming met en terugkoppeling aan hun eigen adviesraad.

4. Vergaderingen
In 2025 vergaderen we vijf keer. Als het nodig is, kan er een extra overleg gepland worden om bijvoorbeeld een advies op te stellen.

5. Samenwerking met de gemeente Nissewaard
Andrea Rodriguez Josee van de gemeente Nissewaard is onze contactpersoon. De contactambtenaar is aanwezig bij de vergadering en is de ‘linking pin’ tussen de RABWO en de gemeente. De contactambtenaar geeft, bijvoorbeeld, aan met welke thema’s de gemeente bezig is, beantwoordt onze vragen over BW&O, geeft input voor de agenda, nodigt collega’s uit voor vergaderingen, licht onderwerpen toe en stuurt de vastgesteld verslagen van de Stuurgroep OGGZ+ aan ons door.

6. Ondersteuning

We worden ondersteund door de secretaris. De secretaris stelt in overleg met de voorzitter en de contactambtenaar de agenda op, verstuurt de stukken en maakt het verslag van de vergaderingen. Daarnaast schrijft de secretaris, in nauwe samenwerking met de RABWO, de adviezen. De rol van secretaris is ingevuld door Zorgbelang Inclusief. 

* Vanaf 2023 betreft het vier gemeenten: Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard, Nissewaard en Voorne aan Zee (fusie van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne)
* In het Huishoudelijk reglement (link opnemen) staan onder 2.4 alle taken van de secretaris.

7. Thema’s voor 2025
In de vergaderingen van 2025 staan de volgende thema’s op de agenda. 

Vergaderdata Wat? Tijd Locatie
13 januari Mirjem Azouagh (projectleider) komen vertellen over het conceptuele zorglandschap. 19.30 - 21.30 uur Gemeentehuis Nissewaard Burgerzaal, Raadhuislaan 106 Spijkenisse
3 maart Opstellen advies Zorglandschap    
24 maart      
30 juni Wethouder Jeroen Postma uitnodigen    
22 september Werkbezoek en etentje of uitnodiging gast in de vergadering    
10 november      


8. Deskundigheidsbevordering d.m.v. o.a. een werkbezoek.

9. Website, www.rabwo.nl
Op de website staat een korte introductie van de leden en de vastgestelde verslagen en adviezen. In 2025 willen we hier ook nieuwsberichten opzetten. We hebben een externe webmaster die de website bijhoudt. De informatie wordt aangeleverd door de secretaris in overleg met de RABWO.

10. Evaluatie
In de vergadering van november 2025 evalueren we ons eigen functioneren, het functioneren van de onafhankelijk voorzitter, de samenwerking met de gemeente Nissewaard en de ondersteuning door de secretaris. In de laatste vergadering van 2022 hebben voor de eerste keer geëvalueerd.