Locatie: Gemeentehuis, Burgerzaal, Raadhuislaan 106 in Spijkenisse
Tijd: 19.30 tot 21.30 uur.
Aanwezig waren: Gerrit de Jong (voorzitter), Mariëtte Teunissen en Tim Zonne (Zorgbelang Inclusief), Alinde van Laar (Gemeente Nissewaard), Nicole Bakker en Sylvia op de Weegh- Born (ASD Brielle), Nico Jaspers en Anne Marie Koopman (ASD Nissewaard), Anneke Luijendijk en Thea Pennings (ASD Westvoorne), Louis Keijsers en Wibo Bouma (ASD Hellevoetsluis), John Stuurman en Caroline de Haan (ASD Hoeksche Waard), Rien van der Boom, Cor Hameeteman en Dennis Graute (ASD Goeree Overflakkee).
1. Opening van de vergadering
De eerste fysieke vergadering sinds maart 2020. Alle aanwezigen stellen zich kort voor.
2. Bespreken conceptverslag 28-3-2022
De volgende overleg van de RABWO wordt verplaatst naar19 september i.p.v. 13 september. Er wordt een ruimte in het gemeentehuis Spijkenisse gereserveerd. Verslag is verder akkoord.
3. Stand van zaken website rabwo.nl
- Er wordt voorgesteld een persbericht te versturen met de aankondiging van de website.
- Wie houdt bij:
- De website wordt door de webmaster bijgehouden. Beheer door één van de leden is riskant bij mogelijke uitval van dat lid.
- Naar elkaar linken: op de websites van de diverse adviesraden en gemeenten staat de link www.rabwo.nl en op de site van RABWO staan de links naar de verschillende adviesraden.
- “Klinkende taal” controleert op leesbaarheid. Dit is een betaald abonnement. Hier was eerder al akkoord voor gegeven. Er wordt besloten tot een goede leesbaarheid middels een externe screening voordat de site gepubliceerd wordt.
- Wie geeft nieuwsberichten door: nieuwsberichten van de leden gaan via de secretaris naar de webmaster. We zijn een adviesraad, geen informatieorgaan. De gemeenten hebben de informerende taak.
- Wie leest de mail: de secretaris gaat dit lezen, tezamen met voorzitter (automatisch doorsturen).
- De secretaris geeft de vastgestelde verslagen en de adviezen door aan de webmaster
- Voorlopig is er geen behoefte aan facebook, Twitter en LinkedIn. Wellicht op termijn
4. Korte toelichting op stand van zaken:
- Doorontwikkeling Maatschappelijke Opvang: een aantal onderwerpen is in de afrondingsfase. De werkgroep Toegang heeft de hoofdtaak nagenoeg afgerond en de daaropvolgende acties zijn belegd of worden dat spoedig. De vastgestelde uitgangspunten zijn opgenomen in de werkprocessen. Er zijn aandachtsfunctionarissen aangesteld. De huidige proceswijze moet nog wel opgevolgd worden en dit wordt gedaan in de werkgroep Uitvoering BW. De aandachtsfunctionarissen komen maandelijks bij elkaar om de voortgang te bespreken en bij te sturen. Jasper de Jong is niet meer de trekke, de uitvoering ligt nu bij de gemeente Nissewaard.
- Wachtlijsten: er zijn flinke wachtlijsten, zowel voor de toegang als voor beschermd wonen zelf (voor cliënten met indicatie). De totale wachttijd kan oplopen tot 2 jaar. De RABWO stelt voor dat de wachtlijstproblematiek middels een advies gedetailleerd gevolgd moet kunnen worden, om de vinger aan de pols te houden. De rol van de Adviesraad is doorbraken te forceren. Een stevig advies met halfjaarlijkse verantwoording is het voorstel. In de praktijk is lang wachten herkenbaar. Het belang van de inwoner moet meer voorop staan. De vorige vergaderingen hebben we gesproken over de geldstromen, in totaal 14 miljoen euro. 7 miljoen is verdeeld onder de gemeenten, en het andere deel is bestemd voor buffer en incidentele impulsen. Eventueel kan hier een deel voor de wachtlijstproblematiek ingezet worden. Echter, er zijn ook wachtlijsten bij bijvoorbeeld vrouwenopvang en maatschappelijke opvang. Het zou goed zijn, om deze gelden breed in te zetten. De vraag kan aan de gemeenten gesteld worden, om het deel incidentele impulsen te gebruiken voor wachtlijsten binnen het Sociaal Domein. Dit in overleg met de andere regiogemeenten. Dit wordt meegenomen in het advies. Ter aanvulling: vorig jaar was er meer doorstroom vanuit de Wmo naar de Wlz. De aanmeldingen nemen toe, de problematiek ook. Er zijn gesprekken gaande met de nieuwe aanbieders (Zeeuwse Gronden, de Hoop GGZ, Centrum voor Dienstverlening, Eddee Zorgverlening, Wilskracht Zorg, Room First en Enver).
- Werkafsprakenboek: de herziening loopt nog. Alinde noemt de ontwikkeltafels en samenwerkingsafspraken met aanbieders. Monitoring is een belangrijk punt: er wordt een dashboard ingericht, waarop cijfers snel te zien zijn, bijvoorbeeld het aantal bedden met betrekking tot beschermd wonen.
- Tijdlijn projecten: er is geen tijdlijn bekend wanneer projecten en bijbehorende adviezen lopen. Het zou voorkeur hebben, als de leden in de aanloop naar een project meegenomen worden, voor inbreng. Alinde zegt toe te checken bij collega’s van Beleid en de betreffende projectleiders, of een jaarplanning voor de RABWO aangeleverd kan worden. Op dit moment worden de leden per vergadering bijgepraat.
5. Briefadres: per 1 januari jl. is een gemeente verplicht een briefadres aan te bieden (wet BRP), voor inwoners die tijdelijk geen eigen adres hebben. Betreffende persoon kan hiervoor een formulier invullen, via Burgerzaken, of via het team Werken aan voortgang dak- en thuislozen. Wekelijks kan men post ophalen. Op deze manier komen bepaalde inwoners in beeld, die anders uit de systemen verdwijnen. Er vindt een evaluatie plaats. De gemeente mag de post niet openen. Binnen de wet zijn verder geen termijn afgesproken. Wel vindt maandelijks terugkoppeling plaats of het adres nog nodig is. Wordt dit niet gedaan, dan gaat de gemeente actief contact zoeken, uiteindelijk wordt post teruggestuurd. Bij het inzetten van een mentor, curator etc. moet dit wettelijk geregeld worden. Het briefadres moet de inwoner zelf regelen. De gemeente Nissewaard werkt hiervoor regionaal samen; contact en overdracht per gemeente is mogelijk.
6. Evaluatie RABWO: welke punten moeten aan de orde komen?
- Het ontbreken van een lange termijn agenda
- Instellen werkgroepen
- Hoewel in deelnemende gemeenten wisselingen van leden van de adviesraden plaats vinden, is het goed om toch in september te evalueren; dit staat ook in de verordening. Wisselingen vinden voortdurend plaats, ook vanuit de gemeente en het ambtelijk secretariaat. Er wordt opgemerkt, dat het gaat om de kern van de adviesraad: het adviseren. Dan maakt het niet zoveel uit wie aanwezig is.
De voorzitter zal in overleg met de secretaris terugkomen op de evaluatie.
7. Volgende vergadering: 19-09-2022