Locatie: Gemeentehuis, Burgerzaal, Raadhuislaan 106 in Spijkenisse
Tijd: 19.30 tot 21.30 uur.
Aanwezig waren: Gerrit de Jong (voorzitter), Mariëtte Teunissen en Martijn Gort (Zorgbelang Inclusief), Alinde van Laar en haar opvolger Andrea Rodriguez Josee en Susan van Klaveren (Gemeente Nissewaard), Sylvia op de Weegh- Born (ASD Brielle), Anne Marie Koopman-van Kouwen en Nico Jaspers (ASD Nissewaard), Anneke Luijendijk en Thea Pennings (ASD Westvoorne), Louis Keijsers en Wibo Bouma (ASD Hellevoetsluis), Rien van der Boom en Dennis Graute (ASD Goeree Overflakkee).
Afwezig: John Stuurman (ASD Hoeksche waard)
1. Opening van de vergadering
Kennismaken:
- Jeroen Postma, wethouder sport, wijk- en kerngerichte aanpak, zorg, welzijn en cultuur van de gemeente Nissewaard
- Andrea Rodriguez Josee, die Alinde opvolgt als beleidsmedewerker centrumtaken van de gemeente Nissewaard en als contactambtenaar voor de RABWO
De wethouder heeft in de Wmo-adviesraad Nissewaard gezeten en kent Anne Marie nog van toen ze samen in de gemeenteraad zaten. Hij wil graag het gesprek met ons aangaan, bij voorkeur niet al te formeel. Ook laat hij zich graag bij ons uitnodigen, om geluiden op te halen. Hij neemt de RABWO graag aan de voorkant van het beleid al mee. Daar zit voor de RABWO het meeste effect en dit doet naar zijn idee het beste recht aan het adviesrecht.
De RABWO geeft aan: het gaat ons om informatie vooraf, in de vorm van ambtelijke stukken (die best nog in concept mogen zijn), maar óók om meepraten vooraf.
De wethouder beaamt de opmerking van Gerrit dat de wachtlijsten wel heel bijzonder aandacht nodig hebben.
Andrea is net begonnen en wordt door Alinde wegwijs gemaakt in haar nieuwe functie.
2. Toelichting op/door de uitvoeringsbrigade, zie ook: Aanpak dak- en thuislozen ZHE.pdf
Suzan Daamen licht als oprichter het werk van de Uitvoeringsbrigade toe. De Uitvoeringsbrigade regionale aanpak dak- en thuisloosheid is een jaar of zeven geleden opgericht als sociale onderneming om de kloof te dichten tussen wat organisaties beleidsmatig ‘in de ivoren toren’ bedenken en wat bewoners in de dagelijkse praktijk meemaken. Lukt het om die kloof te dichten, dan kunnen we ervoor zorgen dat de helft van de mensen die ten onrechte in sociale achterstand zitten daaruit komen. De brigade pakt casussen op die vanuit het toegangsteam worden aangereikt. Het moeten casussen zijn waar je (organisaties) wat van kunt leren. Dit jaar waren het 20 casussen, vorig jaar 50. Die verlaging komt vooral doordat kritischer naar de casussen is gekeken, want de brigade is geen vervanging voor het bestaande hulpaanbod.
De Uitvoeringsbrigade helpt mensen die tussen wal en schip (dreigen te) vallen en begeleidt organisaties die met deze problematiek te maken hebben. Daarbij begint de brigade altijd bij ‘de ik’, om van daaruit te kijken naar factoren als gezin, omgeving, organisaties en de maatschappij. Zo werkt de brigade eraan dat mensen duurzaam en met versterkte eigenwaarde uit de armoede groeien. In de app GrowPad maakt de persoon zelf zijn of haar plan.
Verder gaat de brigade met organisaties aan de slag, bijvoorbeeld door trainingen te geven om de wereld van buiten de organisatie in te krijgen. En om duidelijk te maken hoe ingewikkeld het kan zijn in Nederland om je hoofd boven water te houden. Op deze manier wordt een combinatie gemaakt tussen uitvoering en organisatieontwikkeling en groeien niet alleen mensen maar ook organisaties. Opdrachtgever zijn de regiogemeenten, de financiering komt voor het eerste jaar uit de Blokhuisgelden en daarna uit de centrummiddelen.
Suzan stuurt naar aanleiding van de vragen vanuit de RABWO nog wat informatie na: wat de uitvoeringsbrigade kost, de presentatie en het casusboekje. Ook het filmpje Integrale aanpak armoede dat ze liet zien geeft inzicht in de manier van werken.
Woonruimte vinden is in deze tijd heel moeilijk, beaamt Suzan. De Uitvoeringsbrigade kan natuurlijk ook niet mensen laten voordringen of zoiets. Wel zijn er goede relaties met de woningbouwcorporaties en zorgt in sommige situaties maatwerk voor passende oplossingen.
3. Bespreken conceptverslag 19 september: verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.
4. Reactie op het advies over de wachtlijst en -tijd
De RABWO is uiteraard nieuwsgierig naar wat er met dit advies gebeurt. De wethouder heeft al wel een brief voorbij zien komen met antwoorden. Hij zal die naar de RABWO sturen.
5. Stand van zaken: toelichting Susan van Klaveren
a. Voortgang doorontwikkeling MO:
De middelen voor beschermd wonen worden vanaf 1-1-2024 voor een deel door gecentraliseerd van de centrumgemeente naar de andere gemeenten. De vraag is nog: wat willen we met elkaar opvangen en wat afzonderlijk doen? In eerste kwartaal 2023 gaat de stuurgroep OGGZ daar een besluit over nemen.
Vanuit de gemeente brengen we op dit moment als een soort palet in kaart welke woonvormen we nodig hebben in de regio, naast beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Daarbij komt ook de vraag of je voor housing first gaat of voor iets anders. Als dat overzicht/palet er is, volgt een discussie met aanbieders beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Een gedeelte zal door de regio en een deel lokaal georganiseerd worden. Hoe precies, dat moet dus nog bepaald worden. Wanneer heb je de sterkte van de regionale samenwerking nodig en wanneer de kracht van het lokale maatwerk?
- Graag ontvangt de stuurgroep hierover van RABWO een advies in de vergadering van 23 januari 2023, Susan stuurt een voortgangsverslag.
b. Samenwerking in de regio rond woonvoorzieningen:
In meeste gemeenten is geen begeleid wonen, terwijl daar met name bij 18-plus veel behoefte aan is. En over geclusterd wonen is veel discussie. Het komt niet van de grond. Mogelijk teveel aan de tekentafel bedacht? Er maken nu in de hele regio twee mensen gebruik van, die voorheen volledig pakket thuis ontvingen.
Het spannende is dat er misschien meer dak- en thuislozen komen. Tegelijkertijd worden er ook flexwoningen voor Oekraïners gebouwd, met de verwachting dat die na een jaar of drie kunnen vrijkomen voor de andere doelgroepen. Maar in het verleden (mensen uit voormalig Joegoslavië) hebben we gemerkt dat zoiets vaak langer duurt dan verwacht.
Op 23 november hebben we ons volgend overleg, dan kunnen we ook scherper een planning neerleggen voor 2023, die jullie dan kunnen meenemen in jullie vergadering van 23 januari bij het bespreken van de scenario’s die er liggen.
Naar aanleiding van een vraag over (geen) zaken doen met instellingen voor beschermd wonen die op PGB-basis werken: De vraag is ook of de gemeente Goeree-Overflakkee daar zelf wat mee wil of dat het vanuit de regio moet, inclusief aanvragen vanuit de regio. Dat speelt mee in het gesprek dat we ook hierover gaan hebben in de stuurgroep van 23 november.
c. Pilots Blokhuismiddelen:
Er zijn acht pilots:
- Kansrijk Wonen, drie tot vier jongeren wonen samen met een jongere die geen begeleiding nodig heeft. Deze pilot is na een jaar een jaar heel positief bevonden. Voorne aan Zee gaat er mee verder en andere gemeenten kunnen desgewenst aanhaken.
- Hobbemastraat, tijdelijk verblijf met begeleiding. Er is vraag naar deze pilot. Wel is er het probleem dat mensen van buiten Goeree-Overflakkee geen urgentie krijgen. De les: vinden we dit een gezamenlijke voorziening, dan moeten mensen ook vanuit de hele regio urgentie krijgen. De regio wil er mee verder, wel wordt er gekeken naar de hoge kosten en naar het invoeren van een eigen bijdrage.
- LdH De herstart, is verhuisd. Er waren wel wat overlastklachten van omwonenden. We willen kijken of dit een screeningsplek kan worden, zodat je daarna naar beschermd wonen, maatschappelijke opvang of iets anders gaat.
- Enver inloop, inloop voor jongvolwassenen. Is niet goed van de grond gekomen, ook zijn er wat vragen bij de laagdrempeligheid.
- Baarsveen van het CVD, gaat 1 december 2022 van start met vijf woningen voor tienermoeders. Bij de aanmelding wordt gekeken of de problematiek niet te groot is. Dat is misschien een antwoord op de opmerking om ook hier op te letten voor mogelijke overlast voor de buurt, of om door contact te leggen klachten hierover voor te zijn.
- Room First door Leger des Heils, dit zijn twee woningen met elk twee personen uit de doelgroep dak- en thuisloos. We bekijken of dit niet terug moet naar housing first.
- Room First door Enver, bestaat uit één appartement met drie jongeren.
- Mobiele woning in Hoeksche Waard, die heeft tot weerstand geleid, de verwachting is dat die er volgend jaar pas kan komen.
6. Ter informatie: Verslagen van de vergadering van de stuurgroep van 9-2, 13-4, 6-7, 21-9, 20-10: zijn voor kennisgeving aangenomen.
7. Wat verder ter tafel komt / rondvraag
Vergaderrooster 2023 wordt vastgesteld. Met werkbezoek op 23 januari, rond 16 uur. Martijn en Alinde stemmen het rooster nog af op de vergaderdata van de stuurgroep en stemmen af bij welke vergadering(en) de wethouder aansluit.
Afscheid Anneke Luijendijk, Thea Pennings, Louis Keijsers, Wibo Bouma en Sylvia op de Weegh- Born. De voorzitter: ‘Er is heel veel gebeurd de afgelopen tijd, veel ook van wat ik niet gezien heb. Dank voor jullie inzet! En nogmaals hartelijk dank aan Mariëtte, die er vandaag ook voor het laatst bij was.’
Rondvraag
Geen punten
8. Volgende vergadering: 23-1- 2023, met voorafgaand om 16 uur werkbezoek en maaltijd
9. Actielijst
Vrijwilligersvergoeding wordt niet meer doorgegeven aan Belastingdienst vertelt Alinde (190922.06)
Te ondernemen actie | Door wie | Wanneer | |
190922.02 | Jaarplanning gemeente Nissewaard. Jaarplanning RABWO, op basis van de planning van de gemeente Nissewaard | Alinda en Martijn | november |
190922.03 |
Website: |
Allen, voor zover als mogelijk Alinda Martijn geeft dit door aan de webmaster Martijn Alinda Martijn Alinda |
|
190922.04 | Presentatie en toelichting voortgang nieuwe toegang BW | Nel Buis | Uitgesteld: januari 2023 |
190922.05 | Agenderen evaluatie van de RABWO juni 2023 | Martijn | |
190922.06 | Deskundigheidsbevordering/teambuilding in voorjaar 2023, waaronder functioneren/ werkwijze van de adviesraden | Gerrit en Martijn | |
071122.01 | Werkbezoek op 23 januari 2023: locatie (in de buurt en rolstoeltoegankelijk), aanvang 16 uur met aansluitend eten | Andrea, Gerrit en Martijn | |
071122.02 | Op agenda 23 januari 2023: advies over doorontwikkeling MO (op basis voortgangsverslag en overzicht woonvormen dat Susan stuurt) | Alinda (Susan), Gerrit en Martijn | |
071122.03 | Op agenda 23 januari 2023: advies over samenwerking in de regio m.b.t. woonvoorzieningen (scenario’s). Susan stuurt Planning na stuurgroepoverleg 23 november | Alinda (Susan), Gerrit en Martijn |